måndag 28 november 2011

Arbete om försurning, år 6-7

Du ska söka information på nätet och i biologi/kemiböcker i skolan om försurning. Tips på bra sidor på nätet är naturvårdsverket och naturskyddsföreningen.
Du ska svara på dessa frågor:
- Vilka skador orsakar det sura regnet?
- Vilka utsläpp bidrar till försurning?
- Vad kan man göra för att minska försurningen?
- Vad kan du göra för att minska försurningen?

Dessa frågor är läxa till onsdag. Vi kommer att undersöka pH-värdet i vatten på olika platser i Lund och vi kommer att titta på skador i stan som har orsakats av det försurade regnet. Vi ska också försöka få tag på någon på miljöförvaltningen som vi kan intervjua angående försurning. All vår fakta kommer att resultera i små filmer om försurningen i Lund.

tisdag 8 november 2011

Läxa sannolikhet

Den här läxan är för alla klasser och ska vara gjord till torsdagen den 10/11:

Du behöver en tärning.
När du spelar spel, vilket tal tycker du är lättast att få på tärningen? Vilket är svårast?
Testa att slå tärningen 200 ggr.
Redovisa ditt resultat i en tabell.
Vilken siffra kommer upp oftast/minst ofta?
Förklara ditt resultat.
Hur stor chans är det att få upp de olika siffrorna?

tisdag 25 oktober 2011

Statistik i media

1) Välj ut den artikel du vill arbeta med
2) Vad handlar din artikel om?
3) Vad visar statistiken i artikeln?
4) Vem har gjort undersökningen?
5) Är den objektiv eller subjektiv?
6) Är statistiken relevant, alltså är den viktig för artikeln?
7) För vem kan statistiken vara positiv? För vem kan den vara negativ?
8) Hade man kunnat använda samma statistik i fler artiklar? Vad kunde de handla om då?

Sammanställ dina svar och gör en valfri presentation.

måndag 17 oktober 2011

Begreppskarta Optik


Gör en begreppskarta över dina kunskaper om optik. Använd Keynote och kolla i din ordlista över vilka begrepp du har arbetat med. Träna också på att förklara hur det hänger ihop. På måndag, 24/10, ska du vara klar.

måndag 10 oktober 2011

Negativa tal, 8-9

Ni har i läxa till onsdag att skriva en kommentar till detta inlägg. När tror du att du kommer att behöva använda dina kunskaper om negativa tal? Ge något exempel. Finns det några yrken som behöver dessa kunskaper mer än andra? Förklara!

måndag 19 september 2011

Matteläxa v 38, år 8-9

Du får här en problemuppgift som du ska lösa på flera olika sätt. Använd mallen du fick i skolan och lös uppgiften genom att förklara, rita, räkna och gärna en valfri lösningsmodell till.

Uppgiften:
Det var en gång fyra konsekutiva hela tal (fyra tal som kommer direkt efter varandra i talföljden, t ex 4, 5, 6 och 7). Produkten av dessa tal var 24024. Vilket värde har deras dubbla summa?

Matteläxa v 38, år 6-7

Du får här en problemuppgift som du ska lösa på flera olika sätt. Använd mallen du fick i skolan och lös uppgiften genom att förklara, rita, räkna och gärna en valfri lösningsmodell till.

Uppgiften:
Vi är sju kompisar som ska dela på 28 clementiner. Alla vill ha ett udda tal. Går det att lösa så att alla blir nöjda?