Du får här en problemuppgift som du ska lösa på flera olika sätt. Använd mallen du fick i skolan och lös uppgiften genom att förklara, rita, räkna och gärna en valfri lösningsmodell till.
Uppgiften:
Det var en gång fyra konsekutiva hela tal (fyra tal som kommer direkt efter varandra i talföljden, t ex 4, 5, 6 och 7). Produkten av dessa tal var 24024. Vilket värde har deras dubbla summa?
Här skriver jag och mina elever om matematik och naturvetenskap. Bloggen är tänkt att vara en del i undervisningen på Humfryskolan. Här kan vi diskutera matematik, läxor och NO. Vi kan hjälpas åt att lösa problem och här kan man också hitta exempel på elevarbeten. Använd gärna sökfunktionen för att hitta information på sidan. Efterhand kommer här också att finnas genomgångar, länkar och instruktioner - allt man kan behöva för att lära sig matematik och naturvetenskap!
måndag 19 september 2011
Matteläxa v 38, år 8-9
Matteläxa v 38, år 6-7
Du får här en problemuppgift som du ska lösa på flera olika sätt. Använd mallen du fick i skolan och lös uppgiften genom att förklara, rita, räkna och gärna en valfri lösningsmodell till.
Uppgiften:
Vi är sju kompisar som ska dela på 28 clementiner. Alla vill ha ett udda tal. Går det att lösa så att alla blir nöjda?
Uppgiften:
Vi är sju kompisar som ska dela på 28 clementiner. Alla vill ha ett udda tal. Går det att lösa så att alla blir nöjda?
Prenumerera på:
Inlägg (Atom)