måndag 5 september 2011

Optik - mål

Optik: år 6

Mål att kunna:
- Ljusets utbredning från vanliga ljuskällor och hur detta kan förklara ljusområdens och skuggors form och storlek samt hur ljus uppfattas av ögat.
- Några historiska och nutida upptäckter inom fysikområdet och deras betydelse för människans levnadsvillkor och syn på världen.
- Enkla systematiska undersökningar. Planering, utförande och utvärdering.
- Dokumentation av enkla undersökningar med tabeller, bilder och enkla skriftliga rapporter.
- Tolkning och granskning av information med koppling till fysik, till exempel i faktatexter och tidningsartiklar.

Optik: år 7-9

Mål att kunna:
- Ljusets utbredning, reflektion och brytning i vardagliga sammanhang. Förklaringsmodeller för hur ögat uppfattar färg.
- Historiska och nutida upptäckter inom fysikområdet och hur de har formats av och format världsbilder. Upptäckternas betydelse för teknik, miljö, samhälle och människors levnadsvillkor.
- Aktuella forskningsområden inom fysik, till exempel elementarpartikelfysik och nanoteknik.
- Systematiska undersökningar. Formulering av enkla frågeställningar, planering, utförande och utvärdering.
- Dokumentation av undersökningar med tabeller, diagram, bilder och skriftliga rapporter.
- Källkritisk granskning av information och argument som eleven möter i källor och samhällsdiskussioner med koppling till fysik.

Talsystem, 6-9

Vi kommer att arbeta med talsystem och de reela talen på matten nu ett par lektioner.

Målen vi kommer att arbeta med är:
För år 6-7:
- Det binära talsystemet och talsystem som använts i några kulturer genom historien, till exempel den babyloniska.
- Undervisningen ska ge eleverna förutsättningar att utveckla kunskaper om historiska sammanhang där viktiga begrepp och metoder i matematiken har utvecklats.

För år 8-9:
- Symboler för tal och symbolernas utveckling i några olika kulturer genom historien.
- Undervisningen ska ge eleverna förutsättningar att utveckla kunskaper om historiska sammanhang där viktiga begrepp och metoder i matematiken har utvecklats.

Uppgiften:
Efter att ha testat några olika talsystem ska du nu göra ett eget talsystem med symboler. Du behöver visa vad dina symboler betyder och förklara i text hur det fungerar när man sätter ihop olika tal. Gör sedan tre uppgifter till ditt talsystem, t ex skriv talet 13 med mitt talsystem eller vilket tal står dessa symboler för?