Optik: år 6
Mål att kunna:
- Ljusets utbredning från vanliga ljuskällor och hur detta kan förklara ljusområdens och skuggors form och storlek samt hur ljus uppfattas av ögat.
- Några historiska och nutida upptäckter inom fysikområdet och deras betydelse för människans levnadsvillkor och syn på världen.
- Enkla systematiska undersökningar. Planering, utförande och utvärdering.
- Dokumentation av enkla undersökningar med tabeller, bilder och enkla skriftliga rapporter.
- Tolkning och granskning av information med koppling till fysik, till exempel i faktatexter och tidningsartiklar.
Optik: år 7-9
Mål att kunna:
- Ljusets utbredning, reflektion och brytning i vardagliga sammanhang. Förklaringsmodeller för hur ögat uppfattar färg.
- Historiska och nutida upptäckter inom fysikområdet och hur de har formats av och format världsbilder. Upptäckternas betydelse för teknik, miljö, samhälle och människors levnadsvillkor.
- Aktuella forskningsområden inom fysik, till exempel elementarpartikelfysik och nanoteknik.
- Systematiska undersökningar. Formulering av enkla frågeställningar, planering, utförande och utvärdering.
- Dokumentation av undersökningar med tabeller, diagram, bilder och skriftliga rapporter.
- Källkritisk granskning av information och argument som eleven möter i källor och samhällsdiskussioner med koppling till fysik.
Här skriver jag och mina elever om matematik och naturvetenskap. Bloggen är tänkt att vara en del i undervisningen på Humfryskolan. Här kan vi diskutera matematik, läxor och NO. Vi kan hjälpas åt att lösa problem och här kan man också hitta exempel på elevarbeten. Använd gärna sökfunktionen för att hitta information på sidan. Efterhand kommer här också att finnas genomgångar, länkar och instruktioner - allt man kan behöva för att lära sig matematik och naturvetenskap!
måndag 5 september 2011
Talsystem, 6-9
Vi kommer att arbeta med talsystem och de reela talen på matten nu ett par lektioner.
Målen vi kommer att arbeta med är:
För år 6-7:
- Det binära talsystemet och talsystem som använts i några kulturer genom historien, till exempel den babyloniska.
- Undervisningen ska ge eleverna förutsättningar att utveckla kunskaper om historiska sammanhang där viktiga begrepp och metoder i matematiken har utvecklats.
För år 8-9:
- Symboler för tal och symbolernas utveckling i några olika kulturer genom historien.
- Undervisningen ska ge eleverna förutsättningar att utveckla kunskaper om historiska sammanhang där viktiga begrepp och metoder i matematiken har utvecklats.
Uppgiften:
Efter att ha testat några olika talsystem ska du nu göra ett eget talsystem med symboler. Du behöver visa vad dina symboler betyder och förklara i text hur det fungerar när man sätter ihop olika tal. Gör sedan tre uppgifter till ditt talsystem, t ex skriv talet 13 med mitt talsystem eller vilket tal står dessa symboler för?
Målen vi kommer att arbeta med är:
För år 6-7:
- Det binära talsystemet och talsystem som använts i några kulturer genom historien, till exempel den babyloniska.
- Undervisningen ska ge eleverna förutsättningar att utveckla kunskaper om historiska sammanhang där viktiga begrepp och metoder i matematiken har utvecklats.
För år 8-9:
- Symboler för tal och symbolernas utveckling i några olika kulturer genom historien.
- Undervisningen ska ge eleverna förutsättningar att utveckla kunskaper om historiska sammanhang där viktiga begrepp och metoder i matematiken har utvecklats.
Uppgiften:
Efter att ha testat några olika talsystem ska du nu göra ett eget talsystem med symboler. Du behöver visa vad dina symboler betyder och förklara i text hur det fungerar när man sätter ihop olika tal. Gör sedan tre uppgifter till ditt talsystem, t ex skriv talet 13 med mitt talsystem eller vilket tal står dessa symboler för?
Prenumerera på:
Inlägg (Atom)